„Eleven párbeszéd” – Natalie Cole énekesnő

Zene

65 éves korában, szilveszterkor elhunyt a nagyszerű dzsesszénekesnő. Öt évvel ezelőtt Budapestre tartott – mi akkor tettünk fel neki néhány kérdést családról és karrierről. Ezzel emlékezünk rá.

A felejthetetlen Nat "King" Cole és a Duke Ellington bigbandjében háttérvokálozó Maria Cole lánya apjától örökölt "szívhangokkal", Ella Fitzgeraldtól tanult technikával találta meg a maga utánozhatatlan stílusát. Már ötévesen szerepelt Nat papa karácsonyi lemezén. Tizenegy évesen Ella Fitzgerald-dalokkal lépett a Los Angeles-i Greek Theatre színpadára. Az egyetemi évek alatt egy pop-rock együtteshez csatlakozott, majd egy chicagói night clubban indult be igazán a karrierje.

Az évek során volt r'n'b sztár és gospelénekes, diszkóhősnő és dzsessz-sztenderdek előadója olyan slágerlistás darabokkal, mint a This Will Be, az Our Love és a Miss You Like Crazy. Közben alkohol- és drogfüggőséggel kezelték, háromszor elvált. 1991 a nagy visszatérés éve: hat Grammy-díjat söpört be az Unforgettable... with Love című albumával. Tavalyelőtt elkészült a folytatás Still Unforgettable címmel. Európai turnéja július 26-án érinti Budapestet.

Natalie Cole: Közel húsz év telt el az Unforgettable... with Love óta. Sem az idő, sem az elvárások nem kötöttek. Már jó ideje mélyebbre akartam hatolni az amerikai dalörökségben. Elhatároztam, hogy ezúttal nem kimondottan az apám dalait dolgozom fel, hanem éppúgy felidézem Frank Sinatra, Lena Horne, Sammy Davis Jr. és Peggy Lee szerzeményeit és zenei világát. Nagyon fontos szempontnak tartom, hogy ezeknek a daloknak a szövege az életről, az élet sokarcú szépségéről szól. Olyan klasszikusok rögzültek a fejemben és a szívemben, mint a The Best Is Yet To Come vagy a Coffe Time. 'szintén remélem, hogy a magyar közönségnek is örömet szerzek ezekkel a csodálatos szerzeményekkel, amelyeknek az eredeti változata már a maga korában is igazi örökzöldnek számított.

Magyar Narancs: Hogyan esett a választása Horgas Eszter fuvolaművészre, aki a budapesti koncertjén közreműködik?

NC: Rendkívül tehetségesnek tartom őt, végigböngésztem a munkásságát, meghallgattam a felvételeit. Csak azt tudom mondani, hogy megdöbbentett a megszállottsága. Még nem találkoztunk személyesen, de kíváncsian várom a közös szereplést.

MN: A Still Unforgettable-nál maradva az újabb virtuális duettje Nat King Cole-lal játékosabb, vidámabb, mint amilyen a lírai Unforgettable volt.

NC: De hisz' éppen ez volt vele a célom. Kislány koromtól végigkísért a Walkin' My Baby Back Home, amit apám az ötvenes évek elején vett lemezre. Amikor a rengeteg dal közül erre a nagyon kedves darabra esett a választásunk a producertársaimmal, az volt a szándékunk, hogy az apa-lány kapcsolatról szóljon. Egy élő, eleven párbeszédről Nat és Natalie között, a legszemélyesebb vallomásként. A próbák során jöttem rá, hogy valójában a kedvenc dalomat fogom duettezni a papával. Kortalan, élénk, friss, üde, vicces, pont olyan, amilyenre vágytam.

MN: Szavaiból, gesztusaiból az derül ki, hogy a legszorosabb kötelék az édesapjához fűzte.

NC: Anyámról sem feledkezhetem meg. Emlékszem például arra, hogy mennyire élvezték egymást nagyobb társaságban és családi körben egyaránt. Azt hiszem, a legfőbb ok, ami miatt apám feleségül vette anyámat, az őszintesége volt. Apám sokkal csendesebb, befelé fordulóbb, szerényebb volt. Soha senkivel nem kiabált, nem emelte fel a hangját, semmin nem dühöngött igazán. Anyám volt a méregzsák, ő ösztönözte, bátorította apámat, hogy álljon ki az igazáért, mert tehetséges, mert ő a legjobb.

MN: Ön viszonylag későn, a húszas éveiben szánta el magát arra, hogy az éneklést válassza hivatásul. Közben lediplomázott pszichológiából.

false

 

NC: Gyerekpszichológus lettem, mert mindig is szerettem a gyerekeket. Nagyon érzékeny kislány voltam, éppen ezért azt gondoltam, hogy a saját személyiségemnél fogva megértem a gyerekek lelki problémáit. És ha már így volt, akkor miért is ne lehetne ez a hivatásom? Végül nem mentem szakmai gyakorlatra, mert a diploma megszerzésével egy időben beindult a zenei pályafutásom.

MN: Egy olyan legendával a háta mögött, mint az édesapja, nem lehetett könnyű megtalálnia a helyét.

NC: Ez valóban elkerülhetetlenül igaz, ha valaki, mint én is, azon a területen akar érvényesülni, ahol a szülei tevékenykednek. Ráadásul, ha az apád híres, óhatatlanul összehasonlítanak vele, nagyobb az elvárás, komoly reményeket fűznek hozzád. Valószínűleg bizonyos dolgokat elnyomsz vagy elhallgatsz magadról, mert félsz, vagy nem mersz velük szembesülni, nehogy csalódást okozz miattuk. Beléd szorul a kiáltás, a szomorúság, a szükség, a figyelemfelkeltés, magadba rejted a titkaidat, visszafogod magad, mert talán nincs olyan mértékben melletted az anyád vagy az apád, mint amennyire szeretnéd. Ezért mások felé kacsintgatsz szeretetért, megbecsülésért.

Amikor valaki tizenévesen veszíti el a szülőjét, akkor meghal benne egy rész, zárkózott lesz. Ez a lelkiállapot hívta elő bennem a zenei párbeszédet az apámmal. Mindaz, amit kislányként nem mondhattam el neki, amit el szerettem volna mondani neki, benne van az Unforgettable... című albumban. Ami engem illet, úgy fogom fel az egészet, hogy apám a címadó dalban nekem énekel, csak nekem.

MN: Két évvel ezelőtt hepatitis C-vírusfertőzést állapítottak meg önnél, és amennyire tudom, azóta is folyamatos kezelésekre szorul.

NC: Életem legnagyobb próbatétele volt a májbetegség elleni küzdelem. Soha nem mentem keresztül hasonló megpróbáltatáson, még soha nem ért ekkora fizikai csapás. Ám ami a legfontosabb, a hangom ennek ellenére megmaradt! Valóságos csoda ez, hiszen a kezelések nincsenek tekintettel a hangszalagokra. Szeretem azt, amiért ennyire meg kell harcolni. Nem erőtlenedtem el.

A show-nak folyatódnia kell, ez az életfilozófia segített nekem abban, hogy megbirkózzam a betegséggel.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.